Usługi
- Start
- Usługi
- Gospodarka wodomierzowa
- Eksploatacja i legalizacja wodomierzy
Eksploatacja i legalizacja wodomierzy
Legalizacja wodomierza należącego do Wodociągów Białostockich Sp. z o.o.
Na podstawie wskazań wodomierza naliczane są opłaty za zużycie wody i ścieków. Warto mieć pewność, że urządzenie działa prawidłowo. Dlatego co 5 lat każdy wodomierz musi przejść okresowy przegląd, to tzw. legalizacja wodomierza. Zgodnie z obowiązującymi przepisami legalizacje przeprowadzane są w specjalnych punktach utworzonych na mocy decyzji Prezesa Głównego Urzędu Miar. Jeśli urządzenie nie jest uszkodzone i poprawnie mierzy przepływ wody otrzymuje cechę legalizacyjną.
Uwaga! Cecha legalizacyjna jest naklejana, wypalana, drukowana lub nanoszona na plombę zawieszoną na druciku wodomierza, ważna jest przez 5 lat, ale traci ważność w przypadku:
- stwierdzenia, że wodomierz przestał spełniać wymagania metrologiczne i prawne;
- uszkodzenia wodomierza;
- uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej.
Wówczas należy wymienić lub naprawić urządzenie i ponownie zalegalizować wodomierz.
Legalizacja wodomierza należącego do Wodociągów Białostockich Sp. z o.o.
Wodociągi Białostockie Sp. z o.o. wykonuje we własnym zakresie i na własny koszt legalizację wodomierzy głównych będących w eksploatacji Spółki. Wodomierze główne zainstalowane na przyłączach wodociągowych są własnością Wodociągów Białostockich. Spółka posiada szczegółową ewidencję wodomierzy i na bieżąco kontroluje ważność cech legalizacji. W celu zapewnienia użytkowania jedynie wodomierzy z ważnymi cechami legalizacyjnymi, pracownicy Wodociągów Białostockich wymieniają wodomierze bez dodatkowych opłat zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W przypadku zagubienia lub uszkodzenia wodomierza, kosztami wymiany obciążany jest Klient zgodnie z obowiązującym cennikiem.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Wodociągi Białostockie Sp. z o.o. nie ma obowiązku instalowania wyłącznie nowych wodomierzy.
Legalizacja wodomierza będącego własnością odbiorcy.
W celu legalizacji wodomierza należy:
Samodzielnie zdemontować wodomierz i dostarczyć go osobiście do Działu Gospodarki Wodomierzowej, mieszczącego się na ul. Białostockiej 77 w Wasilkowie, gdzie po oględzinach dokonanych przez pracowników warsztatu wodomierzy i decyzji czy wodomierz nadaje się do naprawy, Klient otrzyma drugi wodomierz o tych samych parametrach z ważną cechą legalizacyjną lub pozostawi swój wodomierz do legalizacji (opłata zgodna z cennikiem usług).
Ekspertyza wodomierza
Jeśli istnieje wątpliwość, co do prawidłowości wskazań wodomierza należy wystąpić o jego ekspertyzę. Wcześniej należy sprawdzić czy nie masz przecieków na instalacji wewnętrznej, na przykład przeciek ze spłuczki, kapiące krany, itp. Jedyną przewidzianą prawem podstawą do reklamowania wskazań wodomierza jest wykonanie jego ekspertyzy.
Zlecenie wykonania ekspertyzy wodomierza trzeba złożyć osobiście w Dziale Obsługi Klienta Wodociągach Białostockich Sp. z o.o. ul. Młynowa 52/1.
Wodomierze należące do Wodociągów Białostockich Sp. z o.o. demontujemy we własnym zakresie w terminie wcześniej uzgodnionym z Klientem.
Uwaga! Jeśli wynik ekspertyzy wodomierza wykaże prawidłowe działanie urządzenia, koszty związane z przeprowadzeniem ekspertyzy pokrywa Klient (wnioskodawca) zgodnie z cennikiem usług.
Wodomierz należący do odbiorcy, należy zdemontować na własny koszt i dostarczyć do Biura Obsługi Klienta Wodociągów Białostockich Sp. z o.o. na ul. Młynowa 52/1 lub do Działu Gospodarki Wodomierzowej, ul. Białostocka 77 w Wasilkowie.
Uwaga! Przed demontażem wodomierza należy skontaktować się z właścicielem lub zarządcą nieruchomości, na terenie której znajduje się wodomierz i uzgodnić jak zdemontować urządzenie oraz sposób naliczenia opłat za dostawę wody na czas wykonania ekspertyzy.